Hi havia tres tipus de dies festius:
Els Stativae, que eren dies prefixats al calendari i
corresponien a festes de celebració annual.
Els Conceptivae, que eren festes anuals sense dia fix, la data de la celebració era
anunciada pels sacerdots uns dies abans.
Els Imperativae, eren celebracions especials, dies festius
d'obligat compliment designats pels governants per
expiar un problema en concret amb els déus, o també, per a celebrar victòries.
Entre les del primer tipus estava la Sementivae, també
coneguda amb el nom de Pagnalia, perquè la celebraven els pagi coincidint amb
l'inici de la sembra.
Entre les del segon tipus estaven: La festa de Mart se
celebrava de l'1 al 23 de març; la festa de la deessa Tellus o el de la deessa
dels camps sembrats que era el 15 d'abril i es deia Fordicidia. El 19 d'abril
eren les festes de Ceres Cerealia i el 21 d'abril era la festa de la Parilia,
dedicada al déu dels ramats Pales.
Altres festes de data fixa eren les Vinalia (23 d'abril),
Les Robigalia (25 d'abril), les Saturnalia (17 de desembre), les Compitalia.
Algunes festes sembla que hagin perviscut en el temps, com
ara la Saturae, una festa de màscares semblant als actuals carnavals, en què es
feia una desfilada amb música de flautes o també podem trobar
semblances entre l'actual festa de Nadal i la Saturnalia.
Representació de la Cereàlia, obra de Lawrence Alma-Tadema (1894).
Podem trobar una llarga llista de celebracions però la principal festa romana d'aquesta època van ser els Grans
Jocs Romans (Ludi Romani o Ludi maximi o Ludi Magni).
Els romans eren molt aficionats als jocs d'atzar, costum que
van exportar a altres pobles, encara que molts ja els practicaven. Els jocs
lícits eren el monòbol, el contomonòbol, el quitamum contacesu sine fabula, el
peryditem i el hipiscum, on solament es permetien apostes petites. També
s'apostava en les lluites de la palestra (edifici annex a un gimnàs o
independent, on es practicava l'esport de la lluita).
Relleu del segle II representant una cursa de carros, un
dels ludi preferits pels romans.
No hay comentarios:
Publicar un comentario